خداحافظی آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آلمان


برلین – در مراسم آزادی نظامی به مناسبت پایان 16 سال صدراعظم خود، آنگلا مرکل روز پنجشنبه آخرین پیام خود را با آلمانی ها ترک کرد: به یکدیگر اعتماد کنید.

کمتر از یک هفته قبل از اینکه خانم مرکل رسما قدرت را به جانشین خود، اولاف شولز واگذار کند، او بالاترین افتخار نظامی کشورش را دریافت کرد که شامل رژه سنتی سربازان مشعل‌دار و یک گروه موسیقی بود.

خانم مرکل در یک سخنرانی کوتاه، تنها چند ساعت پس از اینکه آخرین جلسه اضطراری بیماری همه گیر خود را اداره کرد و تعطیلی نسبی برای کسانی که از دریافت واکسن امتناع می‌کنند، هشدار داد که اعتماد یکی از مهم‌ترین اجزای دموکراسی است.

او به جمع کوچکی از میهمانان نقابدار و در فاصله اجتماعی گفت: «دو سال آخر این همه‌گیری نشان داد که چقدر اعتقاد به سیاست، علم و گفتمان اجتماعی مهم است – اما همچنین چقدر شکننده است. او گفت که دموکراسی “به وحدت و اعتماد، از جمله اعتقاد به واقعیت ها بستگی دارد.”

خانم مرکل به هوشیاری توصیه کرد.

وی گفت: «هرجا دیدگاه‌های علمی تکذیب می‌شود و تئوری‌های توطئه و نفرت منتشر می‌شود، باید با آن مخالفت کنیم». دموکراسی ما همچنین به این واقعیت بستگی دارد که در جایی که نفرت و خشونت به عنوان ابزاری مشروع برای اجبار برخی از منافع تلقی می شود، تحمل ما به عنوان یک دموکراسی باید حد و مرز خود را پیدا کند.

خانم مرکل در مورد مکان نمادین این مراسم اظهار داشت: حیاط Bendlerblock، ساختمانی که اکنون بخشی از وزارت دفاع است اما زمانی مقر یک گروه مقاومت رسمی بود که در سال 1944 توطئه ای علیه آدولف هیتلر انجام داده بود و آن را اجرا کرده بود. .

این مراسم که به صورت زنده از تلویزیون و به میزبانی وزیر دفاع پخش شد، حدود یک ساعت به طول انجامید و سرشار از رقص و تشریفات نظامی بود. این خالکوبی که با نام Grosser Zapfenstreich یا Grand Tattoo شناخته می شود، به قرن شانزدهم بازمی گردد و بالاترین افتخاری است که ارتش می تواند به غیرنظامیان بدهد. این به عنوان وداع رسمی با صدراعظم در حال خروج از زمان اتحاد مجدد آلمان انجام شد.

نکته قابل توجه گروه رژه نظامی بود که سه آهنگ را به انتخاب صدراعظم پخش می کرد. پیشینیان او، هلموت کهل و گرهارد شرودر، از بتهوون و فرانک سیناترا، در میان سایر معادن متعارف، سؤال کردند. اما یکی از انتخاب های خانم مرکل توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

یک سرود مسیحی وجود دارد – کمی غافلگیرکننده، برای دختر یک کشیش پروتستان – و یک آهنگ بسیار معمولی در کاباره توسط بازیگر و خواننده آلمانی هیلدگارد کنف.

این سومین انتخاب خانم مرکل بود که جرقه ای در فضای توییتر آلمان زد. صدراعظم “Du hast den Farbfilm vergessen” یا “You Forgot the Color Film” را انتخاب کرد، اثری از شرق کمونیستی دهه 1970 توسط نینا هاگن، که بعداً به غرب مهاجرت کرد و در دهه 1980 به یک بت راک پانک آلمان تبدیل شد.

تا همین اواخر، خانم مرکل به ندرت درباره پیشینه خود در آلمان شرقی صحبت می کرد. اما او در روز پنجشنبه در مورد این آهنگ که داستان زوجی را روایت می‌کند که برای تعطیلات به جزیره‌ای در دریای بالتیک رفته‌اند، بازتر بود.

خانم مرکل با اشاره به جمهوری دموکراتیک آلمان، نام رسمی آلمان شرقی کمونیست، گفت: «این آهنگ اوج جوانی من بود، که همه می‌دانند در جمهوری آلمان اتفاق افتاد. این آهنگ از جمهوری آلمان سرچشمه گرفت و همانطور که اتفاق افتاد، در استان هایی که در حوزه انتخابیه سابق من بودند نیز اتفاق افتاد. بنابراین همه چیز مناسب است.”

در مقایسه با اسلاف خود، خانم مرکل به دلیل شیوع بیماری، مهمانان نسبتا کمی دعوت کرد. آقای شولز و بسیاری از 52 وزیری که برای چهار دوره در دولت او خدمت کردند، در میان جمعیت بود.

گاهی اوقات کمی احساسات در چهره صدراعظم که معمولا مقاوم است دیده می شود.

خانم مرکل گفت: «اگر امروز در برابر شما بایستم، بیش از هر چیز احساس قدردانی و فروتنی خواهم داشت. 16 سال صدراعظم سالی پر از اتفاقات و اغلب چالش برانگیز است. آنها مرا از نظر سیاسی و شخصی به چالش می کشند و در عین حال همیشه با من ملاقات می کنند.

درست در پایان سخنرانی خود، صدراعظم به جانشین خود، آقای شولز، سوسیال دموکرات، که در چهار سال گذشته به عنوان وزیر دارایی وی خدمت کرده است، روی آورد.

خانم مرکل گفت: «اکنون بر عهده دولت بعدی است که پاسخی برای چالش های پیش رو پیدا کند و آینده ما را شکل دهد. به همین دلیل برای شما، اولاف شولز و دولتی که رهبری خواهید کرد، آرزوی موفقیت دارم، موفق باشید و موفق باشید.»