مقایسه و تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک مجله همراه مکانیک

در این مقاله میخواهیم به تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک اشاره کنیم تا ببینیم این دو نسخه از سدان نسبتا جدید ایران خودرو که به نوعی جزو لوکسترین تولیدات داخلی نیز محسوب میشوند، از چه جهاتی با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین هزینه نگهداری و تعمیر این قطعات در مقایسه با نمونههای اتوماتیک بسیار کمتر بوده و همین موارد در کنار یکدیگر سبب میشود که قشر عظیمی از رانندگان گیربکسهای دستی را به نمونههای اتومات ترجیح دهد. قیمت این خودرو برای مدل ۹۸ با رینگ آلومینیومی در زمان نگارش این مطلب، ۵۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. بهتر است در زمان استفاده با کارشناس خودرو یا مکانیک ماهر، مشورت شود. : دنده در این حالت زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که خودرو در مسیرهای سخت شن و گل قرار داشته باشد. زمانی که دنده را از حالت روی قرار میدهید، گیربکس از حالت پارک خارج شده و دنده عقب درگیر میشود. 2- استفاده زیاد از ترمزها در یک بازه زمانی کوتاه ، باعث داغ شدن لنت ها و گاهی اوقات ، عدم عملکرد ترمزها می شود. این افزودنیها در محصولات تولیدی شرکتهای مختلف میتواند متفاوت و کم و زیاد باشند. افزودنیهای این روغن باعث میشود تا در دمای بالا و شرایط سخت مثل دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری در برابر گرمای ناشی از کار زیاد داشته باشد.


این کار حتی روغنسوزیهای خفیف را نیز از بین میبرد.

این روغن فاقد افزودنیهای خاص است و ممکن است تک درجه یا چند درجه نیز باشد. نیروی گشتاور پیشرانه باید بر حسب نیاز خودرو به محور چرخها انتقال داده شود که این وظیفه بر عهده گیربکس خودرو است. به کمک گیربکس میتوان انتقال نیروی موتور به چرخها را متوقف و این امکان را فراهم کرد. بر طبق دستورالعمل این نوع روغن، باید بعد از اضافهکردن به موتور و کارکرد پیشرانه در حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه در حالت درجا، کل روغن را تخلیه کرد. افزایش چسبندگی: حالت چسبندگی روغن نباید به نحوی باشد که باعث افزایش اصطکاک بین قطعات شود. این کار حتی روغنسوزیهای خفیف را نیز از بین میبرد. روغن تک درجه یا مونو گرید که معمولا گرانروی آن بین ۱۰ تا ۵۰ است، فقط یک درجه و گرانروی دارد و برای موتورهای دوزمانه و پیشرانههای قدیمی، موتورهای صنعتی مثل سمپاش، موتور آب و… و مستقیما توسط گلوی توربین و خود توربین نیز توسط فلایویل به میل لنگ موتور بسته شده .و با شروع کار موتور پمپ گیربکس نیز به حرکت در می آید و فشار روغن مورد نیاز gearbox را تولید می کند. قبل از خرید مطمئن شوید که ماشین مورد نظر شما تست تصادف را پشت سر گذاشته است.روغن موتور خودرو آیسین 10W30 SN PLUS حجم 4 لیتر - خدمات تخصصی خودرو​​!


بهتر است حداکثر در هر دو مرحله تعویض روغن، فیلتر روغن موتور را نیز تعویض کنیم. روغن موتور باید از خوردگی و زنگزدگی قطعات داخلی نیز جلوگیری کند. ضمناً کافی است کمی پرگاز رانندگی کنید تا گیربکس جک داغ کرده و دنده ها را در دور موتور پایین تر تعویض کند. این نوع روغن اصلا برای روانکاری به کار نمیرود و در واقع مایعی برای تمیزکاری موتور است. تنظیم گرانروی: این افزودنی باعث میشود تا روغن بتواند در دماهای پایین نیز به راحتی جاری شود و روانکاری را انجام دهد، اما از محدوده گرید و روانی استاندارد خود خارج آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران – آکادمی مالی مسعود نشود. این سیستم عملکرد بهتری از نظر قدرت ترمز داشت و قابلیت کنترل بهتری را فراهم میکرد. سه بخش اصلی این سیستم انتقال دهنده شامل کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل هستند که در میان آنها جعبه دنده از ارزش ویژهای برخوردار است. اما برخی از آنها به نوعی یکی از اجزای همیشگی در روغن شدهاند. یکی از دلایل اصلی قیمت پایین خودروهای چینی به ویژه قیمت خودرو فیدلیتی، هزینه تولید نسبتاً کمتر این شاسی بلند نسبت به خودروهای تولید شده توسط سایر کشورهاست. در صورتی که گیربکس خودرو شما بعد از حرف اعدادی نیز دارد، این اعداد نشان دهنده تنظیم دندههای دستی است.


وجود لجن، مانع بزرگی در روانکاری صحیح پیشرانه است. از اینرو، با اضافه کردن یک سری افزودنیها، چسبندگی روغن را به نحو مطلوبی افزایش میدهند تا هم اثر بیشتری در روانکاری داشته باشد و هم ایجاد اصطکاک مضاعف نکند. این روغن موتورها برای یک بازه گرمایی ساخته شدهاند و به همین خاطر با تغییر دمای موتور در حین کارکرد، مقدار مشخص و مناسبی از گرانروی خود را حفظ میکنند و باعث میشود تا روغن از مقدار مشخصی سفتتر یا روانتر نشود و در نتیجه روانکاری خود را با تغییر دمای پیشرانه، به نحو مطلوبی حفظ کند. روغن موتور دارای انواع گوناگونی است و میتوان آن را بر اساس فاکتورهای مختلفی، دستهبندی کرد. از طرف دیگر، کارشناسها و متخصصین بر این باور هستند که گیربکس تارا کیفیت بالایی ندارد. همچنین کیفیت روغن که با استاندارد نشان داده میشود، باید مطابق با توصیه و سفارش شرکت سازنده خودرو باشد. روغن موتور مناسب برای خودرو باید با گرانروی توصیهشده از سوی خودروساز، مطابقت داشته باشد.